Leerlingen in de tweede graad DKO willen graag spelenderwijs creëren en resultaat ervaren, maar het beperkte tijdskader van een les van 60 minuten vormt daarbij een uitdaging. Er is nood aan lesopdrachten die spelvaardigheden aanleren én ruimte bieden voor toonmomenten. Daarom onderzoek ik hoe gerichte opdrachten kunnen leiden tot toonmomenten binnen één lesuur. Hiervoor bestudeer ik literatuur en interview ik theaterdocenten met ervaring in de tweede graad van het DKO over hun methodes om tot een toonmoment te komen binnen één lesuur. De stand van zaken bespreek ik met een klankbordgroep uit het werkveld en verwerk ik in vier lesvoorbereidingen die ik test in mijn eigen lespraktijk. Als conclusie blijkt dat het integreren van een toonmoment binnen één les niet alleen haalbaar, maar ook bijzonder waardevol is. Samenvattend kan gesteld worden dat het inzetten van toonmomenten binnen een les van 60 minuten bijdraagt aan het verdiepen van spelvaardigheden, het stimuleren van makerschap en het versterken van de leerervaring van leerlingen in de tweede graad DKO – mits de les gestructureerd is, het kader helder en de omstandigheden ondersteunend zijn.