Melvin Choi
Aural Quest

educatieve master in muziek en podiumkunsten

Mentoren:
Petra Vermote

Dit onderzoek beoogde het innerlijk muzikaal voorstellingsvermogen (I.M.V.) te ontwikkelen bij DKO-leerlingen via een speciaal ontworpen gezelschapsspel, geïnspireerd op de methodes van Dalcroze en Gordon. I.M.V. – het mentaal voorstellen van muziek zonder fysieke klank – is cruciaal voor muzikale ontwikkeling, maar krijgt in het DKO vaak te weinig gestructureerde aandacht.

De studie omvatte drie fasen: literatuuronderzoek, praktijktesten en evaluatie. Het vooronderzoek identificeerde via theoretische studie van Gordon en Dalcroze effectieve strategieën voor I.M.V.-ontwikkeling, wat leidde tot de spelontwikkeling.

Vier leeftijdsdiverse klassen testten het spel in de praktijkfase. Dataverzameling gebeurde via observaties, video-analyses en enquêtes (zowel kwalitatieve als kwantitatieve data). Analyse toonde aan dat de spelvorm niet alleen I.M.V. significant bevorderde bij alle leeftijdsgroepen, maar ook positieve neveneffecten had: verhoogde leerlingautonomie en versterkt groepsgevoel.

De conclusie bevestigt dat gamification een effectief en motiverend instrument vormt voor I.M.V.-training in muziekonderwijs. Deze aanpak blijkt leeftijdonafhankelijk werkzaam en adresseert zo een belangrijke leemte in het huidige DKO-aanbod. De resultaten suggereren dat verdere implementatie van dergelijke spelgebaseerde methoden waardevol zou zijn voor de muziekpedagogische praktijk.