Dit praktisch onderzoek handelt over de ontwikkeling van een nieuwe werktool in de vorm van een kaartspel. Hiervoor stond de volgende onderzoeksvraag centraal:
Hoe kunnen we de leerlingen beter begeleiden in hun zelfstudie?
Het onderzoek werd gevoerd in een onderwijssetting in verschillende hoboklassen van mezelf en de saxofoonklas van Leen Janssen.
Vanuit de onderzoeksvragen is er een vooronderzoek gestart. Er werd literatuur binnen de pedagogie geraadpleegd en ook het leerplan van ‘Kunstig Competent’ werd hierbij betrokken. Daarnaast werd er een bevraging gedaan bij leerlingen in het DKO.
De resultaten werden bekenen, waarbij er vervolgens een eerste ontwikkeling is van een kaartspel. Dit spel werd in de volgende fase van het onderzoek uitgetest door leerlingen van Leen Janssen en mezelf. Tijdens dit actieonderzoek werd er teruggekoppeld bij mijn mentor Karin de Fleyt en werd er al gekeken naar andere inzetbaarheden van de kaarten. Dit werd vervolgens meegenomen in het actieonderzoek.
Na de praktijk werd er een meeting met een focusgroep gepland om de resultaten te bespreken. Hieruit werden bevindingen van de kaarten besproken en ideeën meegegeven voor de verdere ontwikkeling van het spel. In de focusgroep was ook de directeur van Knst. Hasselt aanwezig, waarvan ik ook de steun krijg voor de verdere ontwikkeling van het spel binnen die academie.
Het kaartspel en de kaarten blijken een handige tool om te gebruiken in de lespraktijk. Er is enkel nog wat verdere verbetering en afwerking nodig.