Thomas Lesaffre
Geschreven in gips

educatieve master in audiovisuele en beeldende kunsten

Mentoren:
Willem Breynaert
Ruben Laflere

Hoe kunnen aangepaste didactische methodes en werkomgevingen helpen bij de ontwikkeling van sculpturale vaardigheden en de leeroverdracht bij mensen met een verstandelijke beperking met als doel autonomie en zelfredzaamheid te stimuleren?

Vanuit mijn praktijk als leerkracht beeldhouwkunst in het deeltijds kunstonderwijs ervaarde ik een tekort aan kennis en ervaring om inclusief onderwijs aan te bieden aan cursisten met een mentale beperking.

Deze problematiek monde uit in een actie onderzoek waarbij de aangereikte en aangepaste didactische methoden werden toegepast en het effect hiervan werd geobserveerd in meerdere één op één werkingen met de participanten van Kunstwerkplaats De Zandberg.

Vertrekkende vanuit een diversiteit bij de deelnemers aan interesses en beeldend werk ging ik op zoek naar een sculpturale techniek toegankelijk voor alle participanten van Kunstwerkplaats De Zandberg.

Dit vertaalde zich in het project “Geschreven in gips” waarbij meerdere deelnemers als uitbreiding van hun eigen praktijk binnen dezelfde beeldtaal schreven, graveerden, boetseerden, … in de klei waarna er afgietsels in gips werden van gemaakt.

Hiervoor ontwierp ik een toegankelijke “ drie dimensionale drukpers” die een vaste plek zal krijgen binnen de algemene werking van Kunstwerkplaats De Zandberg.