Afstudeerconcerten klassieke muziek (zang)
vr 16.06 / 17:00 – 22:00
Locatie: MIRY Concertzaal, Biezekapelstraat 9, Gent
Tickets: Gratis
De masterstudenten klassieke muziek stellen hun eindexamen open voor het grote publiek.
17:00 Charlotte Velghe
Een recital voor en door de vrouw.
19:00 Esther-Elisabeth Rispens
Maria Callas zei ooit: “Don’t talk to me about rules, dear. Wherever I go, I make the goddam rules”. Een wereldberoemde quote die wij, zangers, misschien wat meer in ons achterhoofd zouden mogen houden. Een groot artiest maakt zijn eigen regels, boetseert zijn eigen techniek. Dan heb je niemand nodig die je zegt hoe je je kaken moet plaatsen om een hoge noot te bereiken. Daar gaat het voor mij niet over. Het gaat niet over esthetiek, over het kneden van de stem om binnen een traditie te passen. Want als er iets is dat ik in de afgelopen vijf jaar over mezelf geleerd heb, dan is het dit: ik word niet graag glad gemaakt. Dat is waar het over gaat.
21:00 Hanne Nollet
Vijf jaar werkte Hanne naar dit concert toe en ontwikkelde ze een eigen authentieke stijl. Haar voorliefde voor muziektheater werd versterkt en ze experimenteerde met nieuwe aspecten uit de hedendaagse stijl. Zo voerde ze dit jaar de mijlpaal Pierrot Lunaire (1912) van Arnold Schönberg met de bijzondere sprechstimme uit. Voor haar masterrecital verdiept ze zich verder in het repertoire van Kurt Weill (1900-1950). Om zijn compositiestijl zo waarheidsgetrouw mogelijk te interpreteren, onderzoekt ze in haar scriptie zijn geëngageerd expressionisme in Die sieben Todsünden (1933). Ze sluit haar programma af met de verrassende Juliet Letters (1993) van Elvis Costello.