Mirl van Sorge
Stille Indruk/Silent Impressions

grafisch ontwerp

Mentoren:
Jan Kempenaers
Peter Desmet

Links:
https://www.instagram.com/k4merpl4ntje/
https://mirlvansorge.com/

In september 2024 bezocht ik de Sint-Hildegardabdij, een benedictijnenklooster gebouwd tussen 1900 en 1904. Ik verbleef vier dagen in het gastenverblijf en interviewde drie vrouwen: twee nonnen en een bezoekster die, net als ik, enkele dagen in retraite was.Silent Impressions bevat een driedelige artistieke documentaire over het leven in het klooster en een manuscript dat niet met de hand maar met een machine is geschreven. De films verkennen elk een ander aspect van het kloosterleven: de rol van vrouwen in de kerk, het behoud van heilige teksten door boekrestauratie en de persoonlijke keuze om non te worden.

Terwijl nonnen vaak worden gereduceerd tot oorverdovende clichés, onderzoekt Silent Impressions de rol van de hedendaagse non, die zich in stilte verzet tegen achterhaalde verhalen. In de Sint-Hildegardabdij verlangt de jongere generatie naar vernieuwing, zelfs terwijl ze naast ouderen loopt die toegewijd zijn aan de traditie.

Het manuscript onderzoekt het verdwijnen van scriptoria na de opkomst van de drukpers, een paradigmaverschuiving die vandaag de dag weerklinkt in de digitale revolutie. De margelijnen, rubriceringen, versierde initialen, afkortingen, randversieringen en miniaturen klinken als een postmoderne echo van de middeleeuwse non in een digitale arm.

Silent Impressions presenteert uiteindelijk twee tijdlijnen die elkaar weerspiegelen: verleden en toekomst, behoud en heruitvinding.

In September 2024, I visited St. Hildegard Abbey, a Benedictine monastery built between 1900 and 1904. I spent four days in the guesthouse and interviewed three women: two nuns and one visitor who, like me, was spending several days in retreat.

Silent Impressions contains a three-part artistic documentary about life in the monastery and a manuscript written by machine instead of hand. The films each explore a distinct aspect of convent life: the role of women in the Church, the preservation of sacred texts through book restoration, and the personal decision to become a nun.

While nuns are often reduced to deafening clichés, Silent Impressions examines the role of the contemporary nun, one who quietly resists outdated narratives. At St. Hildegard Abbey, the younger generation longs for renewal, even as it walks alongside elders devoted to tradition.

The manuscript explores the disappearance of scriptoria following the rise of the printing press, a paradigm shift echoed today in the digital revolution. The margin lines, rubrications, decorated initials, abbreviations, border ornamentation, and illuminations resound as a postmodern echo of the medieval nun in a digital arm

Silent Impressions ultimately presents two timelines that reflect one another: past and future, preservation and reinvention.