Lette Thijs
De kunst van het stemmen

educational master in music and performing arts

Mentoren:
Karin De Fleyt

Links:
Toonladders en dynamieken

Intonation is a parameter in music that requires a lot of attention and is also very decisive for the timbre, the ensemble playing, etc. It is perhaps the most difficult parameter in music. Correct intonation can make all the difference in the experience of the music, both for the performer and the musician. Developing an ear for correct intonation is a long process that requires a lot of attention so that it eventually becomes automatic when playing. This led me to the research question: “How can we increase conscious intonation on the saxophone, both individually and in ensemble playing, for second- and third-year students in the part-time art education?”

This is something that is certainly already being addressed in the part-time art education, but I believe that more could be done, especially in the second and third grades, where this concept is often neglected. This research was conducted based on my own practice, starting with interviews and surveys of teachers and students. The results showed that material is certainly available, but that teachers, especially in the second and third grades, do not yet make much use of it. Students still have little understanding of the concept of intonation and how it affects everything. That is why I tested and developed various exercises in my own practice, focusing on intonation in second and third grade students in individual lessons and group music lessons. The exercises always have a different focus, for example: tuning the instrument, intonation in ensemble playing, dynamics, timbre, etc. The exercises enable teachers and students to work independently to improve their intonation. During the research, students showed a lot of interest and listened in a different way. This often led to amazement and motivation to tackle the topic of intonation.

Intonatie is een parameter in de muziek die veel aandacht vereist en tegelijkertijd ook heel bepalend is voor de klankkleur, het samenspel, … het is misschien wel de moeilijkste parameter in muziek. Een correcte intonatie kan het verschil maken in de beleving van de muziek, zowel voor de uitvoerder als de muzikant. Een oor voor juiste intonatie ontwikkelen is een proces van lange duur, waar we veel aandacht aan moeten besteden zodat het uiteindelijk een automatisme wordt tijdens het spelen. Vanuit deze gedachte kwam ik tot de onderzoeksvraag Hoe kunnen we het bewust intoneren op saxofoon vergroten, zowel individueel als in samenspel, voor leerlingen uit de tweede en derde graad in het DKO?”.

Intonatie is een parameter waar zeker al aandacht aan besteed wordt in het DKO, maar waar volgens mij nog meer kan op ingezet worden, zeker in de tweede en derde graad waar dit begrip vaak nog weinig aan bod komt. Dit onderzoek is gevoerd vanuit de eigen praktijk vertrekkend vanuit interviews en bevragingen bij leerkrachten en leerlingen. Deze resultaten toonden aan dat er zeker al materiaal beschikbaar is, maar dat leerkrachten er vooral in de tweede en derde graad nog niet veel op inzetten. Leerlingen hebben nog weinig begrip over het concept intonatie en waarop dit allemaal invloed heeft. Daarom heb ik in mijn eigen praktijk verschillende oefeningen uitgetest en ontwikkeld, gefocust op intonatie bij leerlingen tweede en derde graad in de individuele les en de les groepsmusiceren. De oefeningen hebben steeds een andere focus gericht op bijvoorbeeld: het stemmen van het instrument, intonatie in samenspel, dynamieken, klankkleur,… De oefeningen zorgen ervoor dat leerkrachten en leerlingen op zelfstandige basis aan de slag kunnen om hun intonatie te verbeteren. Leerlingen toonden tijdens het onderzoek veel interesse en luisterden op een andere manier. Dit zorgde vaak voor verwondering en motivatie om het thema intonatie aan te pakken.

 

Voorbeeldoefening voor saxkwartet