Thibo Kennivé, The Fungi in The Fantasy
vrije kunsten
Stefaan Dheedene
Jonas Roelens
Hoe beeld je iets weer dat niet in zijn omgeving hoort?
Voor dit afstudeerproject is er een onderzoek gemaakt naar de relatie tussen verloren afval en materiaal in het concept van ‘het fantastische dromenwereld’. Deze reeks werken zijn gemaakt met het idee van een balans tussen herkenbare objecten en materie van vreemde origine.
Met inspiratie van Aztec cultuur in Amerika en primitieve stammen uit Afrika, tot het begin van de surrealisten in begin 1920 werden deze werken alsook opgebouwd met de makers eigen interpretatie van ‘ritueel’ en ‘vervreemding’.
Voor de kunstenaar staat de textuur van de beelden centraal en wil hij deze autonome objecten een huid geven. De huid geeft het object een verwijzing naar actie vanuit zichzelf, alsof het iets was dat leeft of heeft geleefd en zich in een transformatie begeeft.
Met deze conclusie van verscheidene invloeden en balans van materie zijn deze beelden in ritueel opgebouwd en losgelaten in z’n omgeving.
How do you represent something that does not belong in its environment?
For this graduation project, an investigation was made into the relationship between lost waste and material in the concept of ’the fantastic dream world’. This series of works was created with the idea of a balance between recognisable objects and material of foreign origin.
With inspiration from Aztec culture in America and primitive tribes from Africa, to the beginnings of the surrealists in the early 1920s, these works were also constructed with the makers’ own interpretation of ‘ritual’ and ‘alienation’.
For the artist, the texture of the sculptures is central and he wants to give these autonomous objects a skin. The skin gives the object a reference to action from within itself, as if it were something that lives or has lived and is in the process of transformation.
With this conclusion of various influences and balance of matter, these sculptures are built up in ritual and released into their surroundings.