Salomé Verduyckt

postgraduaat digital storytelling

NL

Zelfs Bill Gates zei ooit ‘Als ik maar één dollar had, zou ik die aan PR uitgeven’. Toch wordt de waarde van PR in een hedendaags bedrijf nog vaak onderschat.

Mijn taak als digital marketing stagiair bij T’Hooft Tuinmeubelen, een klein familiebedrijf dat sinds 1870 bestaat, was niet alleen de zaakvoerders ervan te overtuigen dat er ook op vlak van marketing een belangrijke transitie moest gebeuren, maar ook dat er een effectieve strategie moest geïmplementeerd worden. En dat is waar ik mij drie maanden lang mee bezig heb gehouden. Facebook, Instagram, Pinterest, mailing en zelf de website werden volop ingezet als ’n ieuwe’ marketingplatformen en zo vond er een marketing (r)evolutie plaats van klassieke naar moderne en digitale strategieën.

Deze inspanningen brachten mooie resultaten met zich mee.

Na afloop van mijn stage merkte ik dat er een belangrijk element ontbrak bij de nieuwe marketingsstrategie. Jezelf profileren als bedrijf wordt heel erg bepaald door Public Relations efforts en campagnes.

Na een kort (markt)onderzoek en benchmarking, merkte ik dat kleine bedrijven, KMO’s en familiebedrijven weinig of niet aan PR doen. Het maakt niet systematisch deel uit van hun marketingstrategie. Vaak omdat het veel tijd kost en het niet meteen meetbaar is in directe resultaten zoals KPI’s (Key Performance Indicators), maw. het is onze kostbare tijd niet waard. 

Daarom wil ik het tegendeel bewijzen. Met mijn persoonlijk project wil ik een statement maken en bewijs leveren aan kleine bedrijven dat tijd, moeite en budget in PR investeren, wel iets oplevert. Op lang termijn alleszins.

Zeer concreet maakte ik een digitale gids/rapport voor het bedrijf waar ik mijn stage voor heb gedaan. Niet alleen heb ik na die stageperiode kennis, contacten en vaardigheden opgedaan binnen de sector en markt, ik kan mijn (ex)stagebedrijf ook voorzien van een effectieve PR- en communicatietool.

De Ultieme Onderhoudsgids is het einderesultaat van mijn persoonlijk project binnen het Postgraduaat Digital Storytelling. In deze gids komen alle praktische zaken en tips aan bod om je tuinmeubilair, barbecue, plancha, parasol en andere tuin- en terras uitrustingen te onderhouden. T’Hooft Tuinmeubelen is een zaak gespecialiseerd in het verdelen van kwalitatieve en design tuinmeubelen. Dit familiebedrijf staat vooral bekend om zijn expertise en uitstekende service. Je kunt er rekenen op de aankoop van mooie voorwerpen maar ook op een betrouwbare dienst na verkoop.

Tuinmeubelen verkopen in België is niet evident, vooral door het (niet zo droog) klimaat. De meubelen die buiten staan, worden blootgesteld aan regen, vrieskou, zonlicht. Daarom moeten de tuinmeubelen zowel kwalitatief als duurzaam zijn maar moet er vooral minimale aandacht besteed worden aan het behouden en onderhouden van de producten.

Tijdens het verkoopgesprek wordt er wel vaker eens gevraagd ‘dus ja, hoe onderhoud je deze tafel?’. De onderhoudsgids dient dan meteen als een extra verkoopsargment. Het toont aan dat de zaak zich niet alleen inzet bij het verkopen van een breed assortiment met kwalitatieve en mooie producten, ze willen ook open en transparant communiceren over het onderhoud en het zo-lang-mogelijk-in-mooie-staat-houden van het aangekochtte meubilair. Er wordt een connectie met de klant gemaakt en de vertrouwensband wordt versterkt. De credibiliteit van T’Hooft Tuinmeubelen als expert zijnde in tuinmeubelen, wordt echt versterkt door het aanbieden van deze digitale gids.

EN

The Ultimate Maintenance Guide is the end result of my personal project within the Postgraduate Digital Storytelling. As I did my internship in T’Hooft Tuinmeubelen the guide covers all practical matters and tips for maintaining garden furniture , barbecue, plancha, parasol and other garden and terrace equipment. The company specialised in the distribution of quality and design garden furniture. This family business is best known for its expertise and excellent service. You can count on the purchase of beautiful objects but also on a reliable after-sales service.

Credits