1/1

Naomi Behaeghel

master uitvoerende muziek - klassieke muziek

NL

Voor mijn eindrecital heb ik ervoor gekozen om een caleidoscoop aan mogelijkheden voor de fagot te brengen, waarbij we ook meteen een reis door de wereld zullen maken. De reis begint met het klassieke fagotconcerto(1774) van W.A. Mozart (1756-1791), begeleid door Guy Penson op piano. Dit klassieke werk plaats ik meteen tegenover Song for a distant friend (2005) van de Estse componist Tonu Korvits (1969-). Het is een modern solowerk waarbij continu gebruik wordt gemaakt van holle klanken, glissandi en multiphonics.

Om de emoties van de luisteraar opnieuw en sterker aan te spreken, trek ik naar Brazilië met Ciranda das Sete Notas (1933) van Heitor Villa-Lobos (1887-1959). Dit is een bijzonder kleurrijk werk dat de typische Zuid-Amerikaanse klanken laat horen. Bij dit werk word ik begeleid door de vijf strijkers van het kamermuziekensemble Dimlicht: Jeroen Vernimmen en Wolfram Van Mechelen (viool), Rhea Vanhellemont (altviool), Helena Faes (cello), Juno Kerstens (contrabas).

Dit strijkkwintet volgt mij ook op mijn reis naar Zweden. In Zweden maken we kennis met Lars-Erik Larsson (1908-1986) en zijn Concertino Op.45 nr. 4 (1955-1956) voor fagot en strijkorkest. Dit werk is heel toegankelijk voor de luisteraar want het spreekt in zijn eenvoud de romantische zielen aan.
Om af te sluiten dansen we nog even een Argentijnse Tango. Hiervoor ben ik ten rade gegaan bij dé tangocomponist bij uitstek, Astor Piazzolla (1921-1992). L’Histoire du Tango (1986) werd oorspronkelijk gecomponeerd voor fluit en gitaar, maar wordt tegenwoordig in verschillende instrumentcombinaties gebracht. Ik heb daarom besloten één deel, namelijk Café 1930, te spelen met gitaar. Flore Vankeirsbilck zal samen met mij deze langzame, passievolle tango spelen.

W.A. Mozart – Concerto for Bassoon in B – piano: Guy Penson

Tonu Korvits – Song for a distant friend

Heitor Villa-Lobos – Ciranda Das Sete Notas – Viool: Jeroen Vernimmen en Wolfram van Mechelen, Altviool: Rhea van Hellemond, Cello: Helena Faes, Contrabas: Juno Kersters

Lars-Erik Larssoon – Concertino for bassoon and string orchestra – Viool: Jeroen Vernimmen en Wolfram van Mechelen, Altviool: Rhea van Hellemond, Cello: Helena Faes, Contrabas: Juno Kersters

Astor Piazzolla – l’Histoire du Tango: Café 1930 – Gitaar: Flore Vankeirsbilck

 

EN

My graduation recital presents a kaleidoscopic journey around the world and the possibilities of the bassoon. 

The journey begins with W.A. Mozart’s Bassoon Concerto (1774), with piano accompaniment by Guy Penson. Estonian composer Tonu Korvits’ Song for a Distant Friend is a contemporary solo piece that makes continuous use of hollow sounds, glissandi and multiphonics. A colourful Brazilian piece is next; for Heitor Villa-Lobos’ Ciranda das Sete Notas (1933), as for Lars-Erik Larsson’s Concertino Op. 45 nr. 4 (1955-56) for bassoon and strings, chamber ensemble Dimlicht joins me. We conclude in Argentina with Astor Piazzolla’s Histoire du Tango (1986), originally composed for flute and guitar. With Flore Vankeirsbilck on guitar, I perform the slow, passionate movement Café 1930.

Credits