1/1

Jhomayra Elizabeth Cevallos Ordóñez

master uitvoerende muziek - klassieke muziek

NL

Op het programma van mijn recital staat het vioolconcerto in re groot van Ludwig van Beethoven, die onder invloed van de idealen van de Franse Revolutie een mijlpaal mag worden genoemd in de muzikale vernieuwing. Dit concerto geeft uitdrukking aan zijn revolutionaire karakter, meesterlijk versmolten met de schoonheid en lyriek van een dichter. Het tweede stuk is de Vioolsonate nr.3 in do groot van de Noorse componist Edvard Grieg. Het roept herinneringen op aan zijn muzikaal nationalisme, omdat het verwijzingen of overeenkomsten met het Noorse volkslied bevat. Ter afsluiting van dit recital speel ik twee sleutelstukken uit de geschiedenis van de tango, meer bepaald van Astor Piazzolla: Bordel 1900 en Nachtclub 1960. De tango is de meest bekende stijl uit Argentinië, het werd vaak beoefend in bordelen en bars van de havens. Piazzolla doorbreekt echter de traditie en introduceert de tango in de academische stijl, met een fris en modern perspectief op deze dans.

EN

My recital starts with the Violinkonzert in D-Dur by Ludwig van Beethoven, who under the influence of the ideals of the French Revolution became a major reference in musical innovation. In this concerto his revolutionary nature fuses masterfully with the beauty and lyricism of a poet. The second piece is Edvard Grieg’s Violin Sonata no.3 in C minor that, in its references to Norwegian folk song evokes reminiscences of Grieg’s musical nationalism. The programme concludes with two pieces from Astor Piazzolla’s History of Tango: Bordel 1900 and Nightclub 1960. The tango, Argentina’s most representative musical style, was at home in the brothels and bars of port cities, but Piazzolla introduced it in an academic style, bringing a fresh and modern perspective to this dance.

Credits