Jasmijn Rose, Wat kunstenaars vinden als ze zoeken in de spiegel.

educatieve master audiovisuele beeldende kunsten
Mentoren / Mentors:
Willem Breynaert

 

Samen met de kunstenaars van De Zandberg in Harelbeke ging ik op zoek naar wat kunstenaars vinden als ze zoeken in de spiegel. De Zandberg is een kunstwerkplaats voor mensen met een mentale en/of fysieke beperking. Wat we in de spiegel vonden was de afbeelding van onszelf, maar ook het spiegelbeeld van iemand anders. Die beelden hebben een aantal kunstenaars vervolgens in hun eigen typische stijl uitgewerkt. De artistieke reis ernaar toe was boeiend, pittig, inspirerend, grappig maar vooral grensverleggend. 

 

 

Together with the artists of De Zandberg in Harelbeke, I searched for what artists see if the look in the mirror. De Zandberg is an artistic workplace for people with a mental and/or physical limitation. What we found in the mirror was a picture of ourselves, but also the mirror image of someone else. These images where later developped by some of these artistists in their own typical style. The artists’ journey was fascinating, vivacious, inspiring, funny but especially boundary pushing.

 

Wat kunstenaars vinden als ze zoeken in de spiegel.

In samenwerking met kunstwerkplaats De Zandberg.
Mentor Annemie Depaepe.

 

Voor dit project ben ik gestart met een vraag, ‘Op welke manier kan de kunstagoog outsider kunstenaars motiveren/stimuleren om zichzelf af te beelden in authentiek werk aan de hand van zelfportretten?’ Het resultaat ervan is mijn ervaring vanuit de praktijk en die heb ik toegelicht in zes opmerkelijke kwaliteiten. De werken zijn gemaakt door vijf kunstenaars uit De Zandberg.

 

 

 

Stage waarnemingstekenen KSO

In samenwerking met Secundair Kunstinstituut Gent.
Mentor Annelies Bergmans.
In het secundair onderwijs heb ik waarnemingstekenen gegeven aan het vijfde jaar fotografie. Als snel kwam ik er achter dat dit niet hun favoriet vak is. Dat heeft me getriggerd om te zoeken naar andere tekenmethodes zonder het doel uit het oog te verliezen. Als artistiek reisgezel heb ik samen met de leerlingen een weg uitgestippeld binnen het perspectief- en modeltekenen. De weg ernaar toe was belangrijker dan het eindresultaat.

 

 

 

Stage ontwerpen DKO

In samenwerking met d’Academie Sint-Niklaas.
Mentor Cecile De Mul.

 

In het deeltijds kunstonderwijs heb ik ontwerptechnieken aangeleerd aan de hand van de verschillende beeldelementen. Elke week werd er gefocust op een ander beeldelement om die vervolgens samen te voegen in een moodboard. In dit atelier was is dialoog gaan met elkaar een belangrijk onderdeel om enerzijds tot nieuwe inzichten te komen rond hun individueel project en anderzijds sterk in hun schoenen te staan om hun werk buiten d’Academie te bespreken.