Chloë van Hamme, Hydro Hystera
vrije kunsten
Wouter Decorte
Paul Demets
In haar master is Chloë op zoek gegaan naar het visueel formuleren wat voor haar kwetsbaarheid en fragiliteit voorstelt, maar tegelijkertijd een symbool van kracht is. Door verdere uitdieping van die interesse in het lichaam abstraheren in de vorm van textiel-installaties is ze uiteindelijk gekomen op het idee om een baarmoeder-achtige installatie te creëren waarin niet alleen de textielsculpturen bijdragen aan de gewenste sfeer een neerzetting, maar ze ook tracht te experimenteren met geluid, projectie en licht om een volledig sensorische ervaring te verkrijgen.
Van hamme tracht hiermee te weergeven hoe we in zaken die vaak met kwetsbaarheid, zachtheid en soms zelf zwakheid ook het tegenovergestelde kunnen emanciperen. Een baarmoeder is een heel gevoelig maar sterk orgaan, dus voor haar was dit de meest evidente keuze om te hanteren in verband met haar praktijk.
In voorgaande jaren lag de focus voornamelijk op materiaalonderzoek en hoe de installatie op zichzelf stond, in haar masterjaar komen alle onderzoeken samen, ook waar haar theoretische interesses liggen in het vakgebied, met de nadruk op de kwetsbare/agressieve kant van mensen naar voor te schuiven in een sensorisch gevoelige installatie.
In haar master is Chloë op zoek gegaan naar het visueel formuleren wat voor haar kwetsbaarheid en fragiliteit voorstelt, maar tegelijkertijd een symbool van kracht is. Door verdere uitdieping van die interesse in het lichaam abstraheren in de vorm van textiel-installaties is ze uiteindelijk gekomen op het idee om een baarmoeder-achtige installatie te creëren waarin niet alleen de textielsculpturen bijdragen aan de gewenste sfeer een neerzetting, maar ze ook tracht te experimenteren met geluid, projectie en licht om een volledig sensorische ervaring te verkrijgen.
Van hamme tracht hiermee te weergeven hoe we in zaken die vaak met kwetsbaarheid, zachtheid en soms zelf zwakheid ook het tegenovergestelde kunnen emanciperen. Een baarmoeder is een heel gevoelig maar sterk orgaan, dus voor haar was dit de meest evidente keuze om te hanteren in verband met haar praktijk.
In voorgaande jaren lag de focus voornamelijk op materiaalonderzoek en hoe de installatie op zichzelf stond, in haar masterjaar komen alle onderzoeken samen, ook waar haar theoretische interesses liggen in het vakgebied, met de nadruk op de kwetsbare/agressieve kant van mensen naar voor te schuiven in een sensorisch gevoelige installatie.