1/1

Benjamin Maertens

master muziek - instrumentenbouw

NL

Soep schep je op met een pollepel, je eet ze met een eetlepel en terwijl je geniet van je koffie na de maaltijd gebruik je een koffielepel. Iedere lepel heeft zijn individuele eigenschappen die op zo’n manier bij de handeling passen. Stel u maar eens voor wat het zou betekenen mocht je alles met een eetlepel moeten gaan doen… Waarom zou je dan Mozart of Beethoven gaan uitvoeren op klarinetten die pas ontwikkeld werden in de tweede helft van de 19de eeuw, instrumenten waar de componisten nooit mee in contact zijn gekomen? Als masterproject focuste ik op het vervaardigen van 2 modellen van Duitse klarinetten uit het atelier van August (1720-1807) en Heinrich Grenser (1764-1813), die wel aansluiten bij de tijd en de plaats van een bloeiperiode van wat we nu zien als klassieke muziek.

EN

You serve soup with a ladle, you eat it with a tablespoon and whilst enjoying your afternoon tea you stir it with a teaspoon. Every type of spoon has got its individual properties fitting its intended purposes. Imagine doing everything with a tablespoon… Why then would you perform Mozart or Beethoven using clarinets who were only developed during the 2nd part of the 19th Century, instruments the composers couldn’t possibly have encountered? As a masterproject I focused on making 2 models of German clarinets from the workshop of August (1720-1807) and Heinrich Grenser (1764-1813), who do fit the time and place of a flowering period of that wich we now consider as classical music.

Credits

Jean-Philippe Poncin

Guy Cowley

Mentoren / Mentors
Francis Ponseele