1/1
Scratch is ontstaan vanuit een zoektocht naar een object dat visuele verandering toelaat.
Dit als indicator van tijd dat ontstaat door de mensenlijk ingreep.
Het krassen of inkerven van steen een vind ik één van de meest primitieve en eerlijke vormen van expressie.
Een kras liegt niet, ze is permanent en verteld een verhaal.
Een mogelijkheid was hier dat het object beschreven werd door de lichamen die het draagt.
Hierdoor ontstaan affiniteiten tussen drager en van de al dan niet aanwezige lichamen die het draagt of gedragen heeft.
Het beschrijven door de de gebruiker daarentegen brengt de affiniteit tot een ander niveau.
Het kerven of bekrassen van het oppervlak bevestigd de aanwezigheid van de menselijke ingreep.
Waardoor de kras een expressie wordt van de gebruiker gebonden aan een moment of herinnering.
Daarnaast biedt dit de mogelijkheid het object aan de gebruiker toe te eigenen.
Dit als mede-vormgever en het nalatenschap van diens sporen.
Scratch draagt zo 2 functies, de ene als dragend functioneel element en de ander als persoonlijk expressiemedium.

Materiaal: Jesmonite, kalk, hout en staal
Oxiluz is een vloerlamp op menselijke schaal die de relatie tussen mens, object en omgeving dient.
Het idee dat de natuur een object vormt, vervormt of beschrijft is iets wat mij altijd heeft gefascineerd.
Oxidatie en de sporen die deze nalaat tijdens een bui of contact met water wordt hier toegepast binnen dit ontwerp.
Door zijn gestalt en hoogte zie ik oxiluz al een kameraad die me bijstaat tijdens het uitvoeren van mijn activiteiten.
Het doel van deze lamp is enerzijds de schoonheid van een verweerde materie te tonen en te eerbieden.
Anderzijds dient de oxidatie en de tekeningen die hieruit ontstaan opnieuw als een indicator van tijd, chaos en vergankelijkheid.
De lampenkap is gemakkelijk monteerbaar, demonteerbaar en afwasbaar zodanig dat wanneer men het wenst de lamp opnieuw kan beschreven worden.

Materiaal: jesmonite, hout en geoxideerde stukjes staal.

 

Anthony Leenders, Relational Design

bachelor interieurvormgeving

Binnen het thema ‘Object en relaties’ stippelde ik enkele methodes uit om de band tussen object en gebruiker te versterken. Er is hier één leidende weg die mij het meeste aanspreekt en dat is die van de tijd en diens vergankelijkheid die het vertaalt. Zo gun ik een zekere vrijheid aan het object om zichzelf te verrijken en verrijkt te worden door de natuur of zijn gebruiker. Ik tracht de aanwezigheid van de tijd en diens invloeden te presenteren of te herbergen zodat het object en de relatie met de gebruiker kan groeien. Een object blijft zo niet langer vormvast, maar wordt geladen waardoor het zijn eigen leven leidt. Hierdoor draagt het gebruik van het object een toenemende meerwaarde mee.

Credits

Mentoren / Mentors
Danny Venlet Dirk van Gogh