Anouk Neyens, If music be the food of love

master uitvoerende muziek
klassieke muziek
Mentoren / Mentors:
Koen Maas
Raf Minten
Lars Kwakkenbos

 

 

 

If music be the food of love,
Sing on till I am fill’d with joy;
For then my list’ning soul you move
To pleasures that can never cloy.
Your eyes, your mien, your tongue declare
That you are music ev’rywhere.
Pleasures invade both eye and ear,
So fierce the transports are, they wound,
And all my senses feasted are,
Tho’ yet the treat is only sound,
Sure I must perish by your charms,
Unless you save me in your arms.

– Henry Purcell, Orpheus Britannicus

De liefde voor een instrument verschuilt zich in de stralende poëtische kracht van haar zijn, haar vermogen haar aura te laten luiden. Deze poëzie mogelijk en toegankelijk maken, afgestemd op een hedendaags publiek is het voornaamste doel geweest tijdens mijn masteropleiding aan het Conservatorium van Gent. In de eerste plaats voor het instrument, de muziek, en voor mezelf.

Wat is het potentieel van de saxofoon, een relatief jong instrument dat een merkwaardige positie inneemt in de westerse klassieke muziektraditie? Welk repertoire leent zich hiertoe? Als ik als uitvoerend muzikant de grenzen van het canonieke repertoire overschrijdt, wat betekent dit voor de uitvoeringspraktijk? Wat behoort tot de vrijheid van de uitvoerende muzikant? Wat kan improvisatie in een klassieke context betekenen? Wat resoneert in een publiek van vandaag?
Deze vragen leidden me doorheen mijn ontwikkeling als muzikante.

Welkom,
Ik leid u doorheen klank, poëzie, hysterie en hartstocht, met werken van: William Albright, Edison Denisov, Giacinto Scelsi, Thomas Kessler, en Henry Purcell.
Gespeeld op sopraan- en altsaxofoon, begeleid door: Arnaud Dos Santos, Guy Penson en Esther-Elisabeth Rispens.